Je blog of website GRATIS promoten: 18 manieren!

Wanneer je een blog of website hebt wil je natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers ontvangen. Je stopt tenslotte kostbare tijd in het maken van mooie content: zonde als niemand dit leest!

En als niemand jouw artikelen leest.. Dan verdien je er ook geen geld aan! 2 keer zonde 😉

Naast het maken van goede content is het promoten van je blog minstens zo belangrijk. Wachten tot Google jouw content op de eerste pagina laat zien kan soms maanden of zelfs jaren duren. Misschien zelfs wel niet bij veel concurrentie.

En zeg nou eerlijk: dat is niet alleen zonde maar daar hebben we ook weinig zin in om op te wachten toch?

Gratis promotie en bezoekers voor je blog/website

In dit artikel deel ik 18 methodes om jouw blog of website GRATIS onder de aandacht te brengen van nieuwe bezoekers en lezers.

En gratis = altijd goed. 😉

Met deze promotie methodes zorg je voor een constante aanwas van nieuwe bezoekers. En bezoekers dragen ook bij aan je zoekmachine resultaten waardoor je weer meer bezoekers op je website scoort.

Google meet namelijk via Analytics (en vast wat achtergrond systemen) hoeveel bezoekers je ontvangt en hoe hun gedrag op jouw website is.

18 manieren om gratis je blog of website te promoten

Reageren op andere blogs

Reageren op andere blogs via het reactieformulier onder artikelen is een uitstekende manier om gratis meer bezoekers naar jouw blog of website te krijgen. Het is eigenlijk een vrij simpel proces:

  1. Zoek naar andere blogs en artikelen welke raakvlakken hebben met jouw blog. Maak een lijstje met geschikte blogs.
  2. Schrijf een goede reactie welke aansluit op het artikel (Probeer een gesprek met de schrijver aan te gaan: Voorkom korte reacties welke vooral bedoeld zijn om je link te kunnen plaatsen.)
  3. Herhaal stap 2 bij iedere blog op je lijstje

Probeer een zo natuurlijk mogelijke reactie te plaatsen en het gesprek aan te gaan. Zo komt je reactie niet spammerig over en wanneer je waarde toevoegt zullen mensen sneller doorklikken naar jouw website.

Reacties plaatsen onder andere blogs

Een bijkomend voordeel van reageren op blogs is dat je meestal ook je website url kunt invullen. Je naam boven je reactie linkt dan naar jouw website.

Dit heeft weer een invloed op jouw vindbaarheid in de zoekmachines.

Gebruik social media

Deze ligt best voor de hand kon je zelf waarschijnlijk al bedenken: Toch lijken veel startende bloggers hier overheen te kijken!

Social media is één van de beste manieren voor gratis blog promotie. Op ieder media zijn constant mensen actief en het is zonde om hier geen gebruik van te maken.

Doe dit dan ook gelijk wanneer je begint met een blog. Bouw een fanbase op zodat wanneer je een nieuwe blog hebt geschreven je deze gelijk naar je bestaande volgers kunt promoten.

Dit zijn directe bezoekers.. Gratis!

Facebook

Facebook is de meest gebruikte social media van de afgelopen jaren. Het is tevens een geweldige bron voor nieuwe bezoekers en klanten. Hoe je hier zelf gebruik van kunt maken?

  • Facebook pagina’s
  • Facebook groepen

Maak altijd een Facebook pagina aan voor je blog. Zo kunnen mensen je via Facebook volgen en jij direct jouw nieuwe content promoten.

Nieuwe blog online? Post deze op je Facebook pagina en je zult direct een boost in bezoekers hebben. Mits je al volgers hebt natuurlijk 😉

Via Facebook kun je makkelijk en veel gratis bezoekers scoren

Ook als je nog geen of weinig volgers op Facebook hebt zul je op de lange termijn bezoekers via deze pagina binnenhalen, bijvoorbeeld wanneer iemand jouw Facebook pagina ontdekt en door je tijdlijn gaat scrollen.

Blog promoten in Facebook groepen

Voor ieder onderwerp en niche zijn er tegenwoordig wel één of meerdere Facebook groepen. Maak hier dan ook gebruik van!

Wordt lid van alle relevante groepen en neem actief deel in de discussies. Let er wel op dat je niet direct jouw links gaat strooien want dan wordt je waarschijnlijk weer net zo snel uit de groep gevist 😉

Hier geldt hetzelfde als met het reageren op blogs: Plaats reacties die relevant zijn aan de discussies en probeer waarde toe te voegen.

Zo bouw je credit op bij de andere leden en als je daarna jouw links wilt delen zal dit ook niet spammerig overkomen.

YouTube

YouTube is na Google de tweede meest gebruikte zoekmachine. Steeds meer mensen consumeren content als video: per dag worden er ruim 5 miljard(!) video’s bekeken via Youtube.

YouTube is de 2e grootste zoekmachine: Hier kun je onbeperkt bezoekers vandaan halen!

Het zal je niet verbazen dat dit één van de beste promotie methodes voor je blog of website is.

Gebruik YouTube dan ook om snel verkeer naar je website te scoren. Maak bijvoorbeeld video’s van je artikel waarin je beknopt de informatie uitlegt en verwijst naar je volledige blog artikel waar de rest van de informatie kan worden gelezen.

Plaats in de beschrijving van de video dezelfde beknopte uitleg met een link naar je artikel. Zo heb je direct twee voordelen:

  1. Mensen kunnen gelijk doorklikken naar je website
  2. Je hebt een link vanaf YouTube: Google LOVES this!

Geen zin om video’s op te nemen? Je kunt ook slideshow achtige video’s maken en deze gebruiken.

Instagram

Instagram is HOT. De populaire foto & video app welke onderdeel van Facebook is wint elke dag meer aan populariteit. Zoveel zelfs dat Facebook steeds minder actieve gebruikers ‘verliest’ aan haar kleine zusje.

Uit mijn ervaring is Instagram is vooral handig om een relatie op te bouwen met potentiële volgers. Door momenten van jezelf of je business te delen ben je niet zomaar één van die websites of bedrijven: Je wordt gezien als een persoon! En dat schept vertrouwen.

Als je een nieuwe blog hebt gepubliceerd is Instagram dan ook een van de plekken waar je deze gelijk moet delen.

Volg de volgende stappen:

  1. Plaats de link van je nieuwste artikel in je biografie (op Instagram kun je onder foto’s GEEN klikbare links plaatsen)
  2. Maak een mooie foto of video gerelateerd aan je nieuwe blog waaronder je korte inleiding naar je artikel plaatst. Vergeet niet ‘Link in bio!’ te vermelden 😉

Ook Instagram Stories zijn ideaal voor het promoten van je nieuwe content. Stories worden massaal gekeken en het is soms mogelijk een ‘swipe-up’ link te plaatsen: Mensen kunnen dan direct je link openen door naar boven te swipen.

Twitter

Twitter is al een tijd op zijn retour maar nog steeds een actief medium. Het wordt vooral gebruik als zoekmachine voor actuele gebeurtenissen of nieuws.

Door je nieuwe content hier te delen met enkele relvante/populaire hashtags zorgt altijd voor nieuwe bezoekers.

Google+

Het sociale medium van Google is niet heel actief maar bied toch een groot voordeel: Het is van Google zelf. En je content via Google+ delen heeft invloed op je resultaten in de zoekmachine.

Deel dus altijd de url van elk nieuw artikel op je persoonlijke en/of bedrijfsprofiel. Kleine moeite, groot plezier 🙂

Update 9 oktober 2018: Google heeft besloten om de stekker uit Google+ te halen wegens een groot datalek.

Pinterest

Pinterest is een veelal onderschat medium. Voor mij is het één van de grootste inspiratie zoekmachines: Als ik op zoek naar ideeën zoek start ik vrijwel altijd hier: Of het nu voor mijn websites, business, LEGO, huis of iets anders is.

Omarm Pinterest en maak er volle bak gebruik van. Pin afbeeldingen uit je blogs voor meer bezoekers op de korte- en lange termijn. Oh, en Pinterest heeft blijkbaar ook een erg sterke invloed op SEO. #winning

Link naar andere blogs en bloggers

Huh? Je wilt toch zelf graag meer bezoekers en niet wegsturen  naar andere bloggers?!

Ja, dat klinkt heel logisch. Toch is dit een manier om zelf meer bezoekers te scoren.

Linken naar andere blogs is een slimme manier om links én bezoekers terug te krijgen

Door andere bloggers te promoten en naar hun websites te linken zal een deel hiervan dit ook andersom doen: Zij zullen jou en je blog promoten onder hun bezoekers- en volgers.

Het is een psychologisch dingetje wat de mens voor een deel drijft: Omdat jij zo aardig bent hun content in de spotlight te zetten voelen zij zich verplicht iets voor jou terug te doen.

Deze methode werkt het beste bij blogs die gelijkwaardig aan jouw blog zijn. Hiermee bedoel ik dan niet alleen het onderwerp maar ook populariteit en je ‘status’ op social media bijvoorbeeld.

Als je voor te grote blogs of ‘influencers’ kiest met deze methode is de kans veel kleiner dat zij hetzelfde voor jou doen. Kies voor bloggers die net als jij nog bezig zijn met het opbouwen van hun netwerk en online presentatie.

Zo is het voor jullie beide motiverend en halen jullie er ook allebei het meeste voordeel uit!

Schrijf gastblogs voor andere blogs

Het schrijven van gastblogs voor andere websites is één van mijn favoriete methodes. Je haalt hier namelijk meerdere voordelen uit:

  1. Je krijgt direct nieuwe bezoekers doorgestuurd
  2. De link(s) naar jouw blog heeft SEO voordeel waardoor je beter scoort in zoekmachines
  3. Je autoriteit groeit omdat je ook op andere plaatsen dan je eigen blog content deelt

Contacteer andere bloggers in jouw niche en vraag of je een artikel mag schrijven welke zij kunnen publiceren. Houd er rekening mee dat je artikel aansluit op de doelgroep van de andere blogs zodat je ook hier waarde kunt bieden.

Besteed hier voldoende aandacht aan en raffel het artikel zeker niet af: Als dit artikel interessant is zullen lezers zeker verder klikken naar jouw website om meer van je content te kunnen consumeren!

Bouw een e-maillijst op

Een e-maillijst is geweldig voor het promoten van nieuwe content op je website. Degenen die jouw mails ontvangen hebben zich tenslotte aangemeld voor je lijst zodat zij als eerste nieuwe content van je kunnen ontvangen.

Nieuwe blog online? Verstuur gelijk een email naar je lijst!

Boost je bezoekers door een email lijst op te bouwen en hoer regelmatig nieuwe content naar te sturen.

Om een e-maillijst op te bouwen heb je inderdaad eerst bezoekers nodig. Maar ook al heb je slechts 10 bezoekers gehad en 2 inschrijvers op je lijst tot nu toe: Je kunt je nieuwe content in elk geval aan deze twee personen promoten!

Snel een e-maillijst laten groeien? Geef iets gratis weg wanneer iemand zich aanmeld voor jouw nieuwsbrief. Dit kan bijvoorbeeld een ebook of stappenplan voor iets zijn. Wees hierin creatief!

Gebruik Push notificaties

Het is je vast en zeker steeds vaker opgevallen: Wanneer je een website bezoekt krijg je een popupje met de vraag of je push notificaties wilt ontvangen bij nieuwe content.

Push notificaties zijn een geweldig alternatief voor een email lijst.

SlimmerVerdienen gebruikt het ook en het valt me op dat de conversie erg goed is: ruim 35%!

Push notificaties zijn mijn inziens ideaal en een perfect alternatief voor e-mail: Met het toenemend aantal privacy schandelen op internet zijn mensen steeds meer huiverig met het delen van hun gegevens.

Met push notificaties kunnen jouw lezers met slechts 1 klik op de knop en zonder het delen van persoonlijke gegevens toch als eerste een melding krijgen wanneer jij een nieuwe blog publiceert.

Zij krijgen dan een popupje met daarin jouw logo en de titel van je nieuwe artikel. Door erop te klikken worden ze er direct naartoe gestuurd.

Wees actief op forums

Forums worden nog steeds massaal gebruikt, zeker fora welke op specifieke niches gericht zijn.

Zoek forums welke raakvlakken hebben met de onderwerpen waar je over schrijft en maak een account aan. Hier geldt hetzelfde als bij Facebook groepen:

Neem actief deel aan discussies en probeer mensen ook echt te helpen en waarde te bieden. Begin niet gelijk overal een link naar je blog te strooien maar bouw eerst wat krediet op. Wanneer je enkele weken actief bent kun je voorzichtig je eerste link delen.

Door op relevante forums actief deel te nemen aan discussies en andere topics kun je perfect je blog promoten. Let wel op dat je niet gaat spammen!

Als jij pro actief mensen vooruit helpt kun je steeds vaker je eigen content delen. Zorg er wel voor dat je alleen content deelt die aansluit op de vragen van iemand en ga niet random artikelen of links naar je blog posten.

Gebruik de signature (handtekening) van je email

Dit is een methode waar vaak overheen gekeken wordt. En dat is zonde. We gebruiken allemaal email op dagelijkse basis:

Waarom zou je niet gebruik hiervan maken en in je handtekening (onder je afzender/groet) de url van je blog plaatsen? Er zijn altijd wel personen bij die toch stiekem nieuwsgierig zijn en een kijkje nemen.

Blijf constant nieuwe content plaatsen

Dit is misschien een beetje een vreemde en ongebruikelijke tip maar wel uiterst effectief. Door constant nieuwe content te blijven plaatsen vergroot je de kans dat je content ook daadwerkelijk gelezen wordt.

Je kunt met nieuwe content niet alleen je social media actief onderhouden maar ook Google is er dol op. En meer pagina’s in Google is weer meer kans dat je mooie posities in de top 10 (pagina 1 van Google) kunt scoren.

En mooie posities leveren bezoekers op!

Lifehack: Update oude(re) blogposts regelmatig

Dit is een handige hack als aanvulling op de vorige tip. Door bestaande artikelen regelmatig te updaten (al is het slechts 1 zin) kun je deze als het ware ‘vernieuwen’.

Voer niet alleen de update door in het artikel zelf maar pas ook de publicatiedatum aan naar de datum wanneer je de update hebt gedaan. Google zal deze datum overnemen in de zoekresultaten waardoor je content als fris en recent wordt gezien.

Ook op social media kun je de content opnieuw delen met een ‘update’ mededeling. Win-win!

Waar wacht je nog op?

Je nieuwe of bestaande blog promoten hoeft niet moeilijk te zijn. Gebruik de bovenstaande methodes (het liefst allemaal) en je zult merken dat in no time de eerste bezoekers op je website verschijnen.

Trigger je nieuwe bezoekers om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of push notificaties. Dan kun je wanneer je maar wilt een boost in bezoekers genereren.

Weet jij nog slimme methodes voor gratis promotie van je blog of website? We zijn erg benieuwd en vinden het leuk als je deze deelt in de comments! 😀

 

Een reactie plaatsen