Wil je een landingspagina maken? Dan zijn deze 8 tips onmisbaar!
Landingspagina’s zijn een belangrijk onderdeel van succesvolle websites. Ze zijn gemaakt voor het promoten of verkopen van een product of dienst. Met een landingspagina verleid je jouw bezoekers tot een conversie. Een succesvolle landingspagina is foutloos en vooral effectief.
Hoe je zo’n landingspagina kunt creëren om bezoekers te doen besluiten tot een conversie ga ik je uitleggen.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is simpel gezegd de plek waar je bezoeker terecht komt nadat ze je hebben gezocht. Of waar jij vanuit je content bezoekers heen stuurt. Bijvoorbeeld met het promoten van een affiliate product of wanneer je een digitaal product verkoopt.
Een landingspagina heeft slechts één belangrijk doel. Je wilt je bezoekers over de streep trekken om vervolgens een conversie te creëren.
Zo’n conversie kan zijn:
- Aanmelding voor een mailing lijst
- Inschrijven voor een training
- Aankoop van een product of dienst
- Het voltooien van een specifieke actie
Kortom: met een landingspagina leg je de focus op één handeling. Eenvoud is hier het sleutelwoord voor een succesvolle landingspagina.
Landingspagina maken met deze 8 tips
De volgende 8 tips zijn cruciaal voor een succesvolle landingspagina. Neem de tijd om deze zo goed mogelijk te implementeren. Test ook wat werkt (en wat niet).
1. Vermijd alle afleidingen
Bij een landingspagina is je doel om duidelijk je boodschap over te brengen en de bezoeker aan te zetten tot actie. Het is daarom belangrijk om alle afleidingen te vermijden.
Zorg ervoor dat op je pagina geen menuknoppen zijn en haal ook je zij-balken en de footer weg.
Methode voor 3000+ Euro per maand 🚀
Mijn simpele, bewezen methode welke jij 1-op-1 kunt kopiëren en laten groeien naar €1000 of meer per maand
Externe links plaatsen in je tekst is goed voor de zoekmachine optimalisatie van je website, maar laat dit bij een landingspagina achterwege. Men kan hierdoor afgeleid worden en zich gaan richten op de externe pagina. Waardoor jij je doel niet bereikt.
2. Zorg voor één duidelijke call-to-action
De call-to-action is waar het allemaal omdraait bij een landingspagina. Als deze succesvol wordt gebruikt is je doel bereikt. Nadat je je verhaal hebt overgebracht aan de bezoeker is het de bedoeling dat die op de call-to-action button klikt.
Zorg dat deze opvalt en ook volledig duidelijk is. Maak gebruik van grotere buttons en lettertypes en geef je knop een opvallende kleur die afwijkt van de rest.
Plaats geen tweede call-to-action button want dit kan voor afleiding zorgen. Je kunt dezelfde button wel meerdere malen gebruiken op verschillende plekken op je pagina.
3. Gebruik een sterke headline
De headline is één van de belangrijkste onderdelen van je landingspagina. Dit is namelijk het eerste wat je bezoeker ziet. Zorg ervoor dat je headline niet alleen opvalt maar ook direct de aandacht trekt.
Schrijf een sterke headline die jouw bezoeker triggert om verder te lezen. Als dit niet lukt is de kans groot dat de bezoeker zich ook niet focust op de rest van de pagina waardoor je je doel niet bereikt.
Tip: Schrijf meerdere headlines en combineer ze ook met elkaar. Besteed hier gerust tijd aan, het kan het verschil tussen falen en succes zijn.
4. Focus op het resultaat voor de gebruiker
Hou het to-the-point: geef alleen de informatie die daadwerkelijk nodig is. Als iets relevant is voor het doel van je landingspagina dan plaats je dit. Anders kun je het gerust weglaten.
5. Hou formulieren zo kort mogelijk
Een formulier met een heleboel velden is een no go. Er bestaat een dikke kans dat potentiële klanten je landingspagina weg klikken en geen gegevens invullen.
Hoe minder stappen naar de finish hoe sneller de potentiële klant zijn gegevens invult en jij wint. Heb je bijvoorbeeld alleen een e-mail adres nodig, vraag dan niet meer dan dat.
6. Referenties
Als jouw bedrijf of website nog helemaal nieuw is kan het helpen om referenties te vermelden. Potentiële klanten zijn sneller overtuigd wanneer ze positieve verhalen kunnen lezen.
Let op: als je nog geen referenties hebt ga er dan geen zelf schrijven. Je kunt beter je vrienden, collega’s of eerdere klanten vragen een korte referentie of aanbeveling over jou als persoon te laten schrijven.
7. Zorg dat de pagina snel geladen wordt
Een ander belangrijk onderdeel van je landingspagina is een snelle laadtijd.
Dit geldt voor alle websites maar een langere laadtijd heeft een negatief effect op jouw doel: het aanzetten tot een conversie.
Je kunt je website en landingspagina versnellen door gebruik te maken van een goede webhosting. Optimaliseer je afbeeldingen, beperk het aantal plug-ins en maak gebruik van caching.
8. Indrukwekkende afbeeldingen
Maak gebruik van hoge kwaliteit afbeeldingen die iets toevoegen aan je verhaal. Zorg er wel voor dat de afbeeldingen je content versterken in plaats van afleiden.
Lees ook: de 9 beste websites voor gratis rechtenvrije afbeeldingen
Uit onderzoek blijkt dat foto’s waarop een persoon is afgebeeld zorgt voor meer aandacht. Een andere populaire trend welke goed werkt is het gebruik van geïllustreerde afbeeldingen.
Landingspagina gemaakt? Ontvang feedback!
Heb je jouw landingspagina gemaakt aan de hand van deze tips en wil je feedback? Plaats een reactie met je link en ik zal jouw landingspagina persoonlijk beoordelen! 💪