Zakelijk bloggen voor Meer Omzet en Winst: Uitleg & Tips voor Snel Resultaat

Moet je nu wel of niet zakelijk bloggen als ZZP’er en ondernemer? Wat levert het eigenlijk op? En is het niet gewoon extra werk waar je niet voor betaald krijgt?

In dit artikel ga ik je alles over bloggen als bedrijf. Wat het precies is en hoe je hier maximaal profijt uit kunt halen. Ondanks dat het niets nieuws is zetten maar weinig ondernemers dit ‘wapen’ in. En dat is zonde want je laat geld op de tafel liggen.

Zeker in de huidige tijden. Mensen zitten vooral binnen en zijn veel tijd op het internet aanwezig. Dit terwijl veel bedrijven moeite hebben om in leven te blijven. Hier kan een blog het verschil maken voor je business.

Met name zelfstandigen en kleinere bedrijven zullen hier snel de vruchten van plukken.

Wat is zakelijk bloggen?

Zakelijk bloggen is eigenlijk gewoon hetzelfde als ‘normaal’ bloggen. Maar in dit geval schrijf je niet over je geweldige avondmaaltijd of liefste kat van de wereld maar over wat je doet met je bedrijf. En hoe jouw bedrijf, producten en diensten anderen kunnen helpen.

Je doet dit met blogs welke jouw potentiële klanten informeren, inspireren en motiveren om tot actie over te gaan. Natuurlijk door jouw product of dienst te gebruiken. Door regelmatig jouw kennis te delen laat je zien dat je weet waar je het over hebt.

Vanuit je blogs kun je jouw lezers doorverwijzen naar jouw aanbod of mailing lijst. Zo zet je deze bezoekers om in betalende klanten.

Hoe je resultaat haalt uit zakelijk bloggen

Veel ondernemers zien bloggen als iets saais. Iets wat onnodig tijd en moeite kost wat ze beter kunnen gebruiken voor het vinden van nieuwe klanten. Maar juist daarom wil je gaan bloggen.

Want als je regelmatig kennis deelt, tips en andere informatie deelt zul je meer klanten binnenhalen zonder te hoeven verkopen. Een blog is op de lange termijn een verkoopmachine voor je bedrijf.

Mijn Methode voor 4000 Euro Per Maand

Download mijn stappenplan tijdelijk gratis en ontdek hoe je deze stappen 1-op-1 kunt kopieren en gebruiken om een inkomen via internet op te zetten.

Als zakelijke blogger schrijf je over zaken die nuttig zijn voor jouw klant. Zodat deze na het lezen van een of meer van je blogs overgehaald is om met jou in zee te gaan.

Een zakelijke blog werkt als een magneet: laat de klanten naar jou komen in plaats van jij naar je klanten.

Voordelen van een zakelijke blog

1. Laat zien dat een expert bent

Eén van de grootste voordelen van zakelijk bloggen is dat je kunt laten zien dat je een expert bent in wat je doet. En daarmee zorg je er voor dat mensen sneller vertrouwen in jou en je bedrijf hebben.

Hoe meer je deelt via je blog hoe groter je expert status zal groeien in jouw markt. En dat is goed voor je bedrijf want zo zul je makkelijker meer klanten binnenhalen. Jij bent tenslotte de expert en daar willen mensen door geholpen worden.

2. Verbeter je posities in zoekmachines zoals Google

Zoekmachines zoals Google houden van verse en goede content. Hiermee kunnen ze hun gebruikers van de beste informatie voorzien. Maar die informatie moet wel ergens vandaan komen. Als jij regelmatig content deelt die voor jouw doelgroep relevant is zul je steeds beter gevonden worden in Google.

Volgens onderzoek heeft een website met een blog zo’n 56% meer bezoekers. En deze extra bezoekers zijn natuurlijk goud waard. Want dat zijn allemaal potentiële klanten voor je business.

3. Je bedrijf word beter zichtbaar

Door te bloggen word je bedrijf beter zichtbaar. Betere posities in Google is daar slechts 1 onderdeel van.

Als je een tijdje aan het bloggen bent zul je merken dat ook anderen naar jou gaan verwijzen. Via blogs, forums en social media. En zo bouw je autoriteit en brand awareness op. Oftewel merk herkenning.

Als iemand jouw bedrijfsnaam regelmatig tegenkomt zal hij/zij dit vanzelf koppelen aan betrouwbaarheid en autoriteit. Ze worden nieuwsgierig naar wie je bent en wat je doet. En of je hun kunt helpen met een oplossing waar ze naar zoeken.

4. Bloggen is goedkoper (en vaak effectiever) dan adverteren

Stel je besteed vandaag 100 euro aan advertenties en ontvang daarvoor 100 bezoekers. Als je morgen weer 100 bezoekers wilt ontvangen zul je opnieuw 100 euro moeten investeren. En overmorgen en de dagen daarna opnieuw.

Adverteren blijft geld kosten, bloggen kost je alleen tijd en energie. En eenmaal gepubliceerd op je website hoef je hier in principe niets meer aan te doen. Zo krijg je op de lange termijn elke dag opnieuw relevante bezoekers op je website. Zonder dat je er elke keer opnieuw geld, tijd of iets anders in hoeft te investeren.

En ben je zelf niet echt een schrijver? Huur dan een tekstschrijver en investeer daar je advertentie budget in. Gaat je gegarandeerd veel meer opleveren op de lange termijn.

5. Je kunt een mailing lijst opbouwen

Een mailing lijst is goud waard voor iedere business. Hiermee kun je met het sturen van een simpel mailtje omzet genereren. De meeste bedrijven gebruiken advertenties om e-mail leads binnen te halen. In het vorige kopje kwam al ter sprake dat dit blijvend geld kost. En dan heb je meestal koude leads..

Met bloggen haal je warme leads binnen op je mailing lijst. En die wil je hebben. Mensen die zich aanmelden voor je mailing lijst na het lezen van een blog zijn geïnteresseerd in jouw content en aanbod.

Maak een simpele maar waardevolle weggever voor iedereen die zich aanmeld voor jouw mail lijst. Dit kan een simpel ebook zijn, een PDF rapport of een ander digitaal product wat je kosteloos weggeeft. Zolang mensen maar getriggerd worden om aan te melden.

Wist je dat: bedrijven met een blog ruim 60% meer leads scoren dan bedrijven welke niet bloggen?

6. Je bouwt een eigen publiek op

Door te gaan bloggen kun je als ondernemer laten zien wie je bent, waar je voor staat en hoe jij anderen kunt helpen. Een hoop mensen zullen je website hierdoor bezoeken en een deel ‘blijft plakken’. Dit is jouw eigen publiek.

Dit zijn de mensen die zich aanmelden voor jouw mailing lijst, je gaan volgen op social media en regelmatig je website checken of er nog nieuwe blogs online zijn gekomen. Het worden je fans 🙂

En..

7. De meeste van deze fans zullen vroeg of laat klant worden

Want ze weten wie je bent, waar jij hun mee kunt helpen en hebben vertrouwen jou als ondernemer.

Tips voor snel resultaat met je blog

Als je hier de voordelen van wil plukken is het tijd voor actie. Beginnen met bloggen.

  • Maar waar begin je mee?
  • En waar ga je nog meer over schrijven?
  • En hoe ga ik hiermee mijn omzet en winst verbeteren?

Ik zou ik niet zijn als ik je niet een paar gave tips zou geven. Hieronder vind je een paar ideeën zodat je direct kunt beginnen met je eerste blog. En voorlopig bezig kunt blijven.

1. Laat zien hoe je product of aanbod werkt (demo)

Demonstreer hoe je jouw product, dienst of aanbod gebruikt en welke problemen van je klanten hiermee opgelost of verbeterd worden. Daarna is het voor je lezers een kleine stap om het product daadwerkelijk aan te schaffen als zij ook deze problemen ervaren.

2. Vertel over jezelf

Persoonlijk zijn werkt altijd goed. Vertel wie je bent, waarom jij je bedrijf hebt gestart, wat de dingen zijn die je motiveren, je doelen, noem maar op.

Je persoonlijke kant laten zien schept vertrouwen met je potentiële klanten. En je hoeft helemaal niet in detail te treden over je privéleven of je vakantiefoto’s te delen om persoonlijk te zijn.

3. Maak blogs met lijstjes (zoals dit artikel)

Lijstjes doen het altijd goed. Ze zijn makkelijk te consumeren door je lezers en worden ook vaker gedeeld op social media. Dit zijn echte bezoekers magneten.

Je kunt lijstjes over allerlei onderwerpen maken:

  • 11 goede tips voor _______
  • De 7 beste _____ producten
  • 5 dingen die mensen met [probleem] herkennen
  • 15 experts geven tips voor [jouw markt/niche]

Wees creatief en je zult merken dat je van bijna elk onderwerp wel een lijstje kunt maken.

4. Schrijf over de problemen of pijnpunten van jouw doelgroep

Klanten kopen geen producten maar oplossingen. Voor een probleem, pijnpunt, ongemak of iets waar ze zichzelf beter over willen voelen.

Door over deze problemen of pijnpunten te schrijven trek je veel potentiële klanten aan. Bied hier jouw product of dienst als één van de oplossingen aan en de klanten stromen binnen.

Start vandaag nog met zakelijk bloggen en pluk de vruchten

Elke dag dat je uitstelt is een dag verder verwijderd van meer resultaten met je business. Al begin je maar met het opschrijven van ideeën voor onderwerpen. 😉

Ben jij al bezig als zakelijke blogger of ga je er ein-de-lijk mee beginnen? Laat het weten via de reacties!

Stappenplan Voor 4000 Euro Per Maand

Download mijn stappenplan tijdelijk gratis en begin zelf met geld verdienen via internet.

Youri
Geschreven door Youri

Met Slimmerverdienen help ik mensen geld verdienen op het internet. Met meer dan 10 jaar ervaring deel ik graag mijn tips, technieken en meer over geld via internet met je zodat ook jij een inkomen via internet kunt opbouwen. Lees mijn verhaal

Plaats een reactie