Als we met iets nieuws beginnen maken we vrijwel altijd fouten. De typische rookie mistakes. Dat is niet heel erg want fouten maken is goed. Daar leren we tenslotte van.
Maar hey, het is wel fijn om te weten wanneer we iets niet helemaal juist doen.
Anders leren we de les niet 😉
In dit artikel ontdek je wat de 8 meest gemaakte fouten zijn door nieuwe affiliates. En hoe jij je hier bewust van wordt en dit kunt voorkomen.
De meest gemaakte fouten door beginnende affiliates
De onderstaande fouten zie je door zeker 80% van de nieuwe affiliates gemaakt worden. Vaak komt dit door een gebrek aan ervaring. En ervaring moet je eenmaal opbouwen.
Voorkom dat je met jouw affiliate website deze fouten maakt en zo maanden aan tijd bespaart.
Want als je 3 maanden lang dezelfde fout maakt kun je deze gebruikte tijd niet meer inhalen. Wel rechtzetten maar ook dat kost weer tijd.
1. Geen plan en strategie uitwerken
Aan een website werken zonder een plan en een strategie is chaos. Alsof je op een stuurloos schip over de oceaan ronddobbert in de hoop ooit land te bereiken.
En dit zie ik bij verreweg de meeste nieuwe websites gebeuren. Uit de losse pols wordt er content gemaakt en gepubliceerd zonder een duidelijke strategie.
Een plan en strategie voor je website is dus cruciaal voor succes. En het hoeft helemaal niet uitgebreid of perfect te zijn. Zolang je maar duidelijke doelen stelt zodat je hier gericht naartoe kunt werken.
Methode voor 3000+ Euro per maand 🚀
Mijn simpele, bewezen methode welke jij 1-op-1 kunt kopiëren en laten groeien naar €1000 of meer per maand
Wat moet je in zo’n plan verwerken?
- Wat zijn je doelen met je website?
- Welke content ga je maken en welke producten kun je daarin promoten?
- Hoe ga je deze content promoten?
- Waarmee ga je je onderscheiden van je concurrenten?
- Wie is mijn doelgroep? (zie ook punt 3)
Als je dit duidelijk hebt voor jezelf en op papier zet heb je al een voordeel tegenover 90% van de andere affiliates die zonder zo’n plan werken.
2. Geen originele content publiceren
Een andere veel gemaakte fout is het niet publiceren van originele content. Veel webmasters en affiliates kopiëren lukraak van elkaar. Ze herschrijven de content weliswaar zodat het geen letterlijke kopie is maar dat maakt het nog niet origineel.
Welke content je ook gaat maken: probeer altijd je eigen visie en ervaring hierin te stoppen. Geef jouw content een unieke invalshoek vanuit jezelf. Als website X of Y de 5 beste tips voor iets geeft, geef jij er minstens 6.
3. Geen of de verkeerde doelgroep bedienen
Het kiezen van een doelgroep vergroot je kansen op succes aanzienlijk. Dat geldt voor een business maar ook voor een website. Een bekend gezegde wat hierover gaat:
Als je er voor iedereen wil zijn ben je er uiteindelijk voor niemand.
Deze fout heb ik zelf in het verleden zo vaak gemaakt. En elke keer kon ik me weer voor m’n kop slaan wanneer ik dat besefte.
Kies dus vóórdat je begint een doelgroep waar je jouw website op gaat richten. Zo kun je veel gerichter content maken wat ook nog beter converteert en de juiste producten promoten. En ook de marketing voor je website kun je nu volledig afstemmen op het profiel van je doelgroep.
Voorbeeld: Rick’s website over puppy’s
Een goed voorbeeld is de website van een vriend van me. Rick heeft een website over puppy’s en hoe je deze zindelijk maakt en opvoed. Kwalitatief gezien een goede website met goede content en rond de 100 tot 150 bezoekers per dag.
Een tijdje terug bezocht ik zijn website om te kijken deze ervoor stond en er viel me gelijk iets op..
.. ik zag banners en artikelen voor katten. Met name kattenspullen.
Toen ik Rick hierover aansprak was dit zijn reactie:
“Ik denk dat mensen daar ook wel interesse in hebben, want puppy’s vinden ze ook leuk”.
Dat is een grove inschattingsfout. Want mensen zijn meestal óf een hondenpersoon óf een kattenpersoon. Uitzonderingen daargelaten.
Iemand met een jonge pup heeft doorgaans geen interesse in katten en wat daarmee te maken heeft. Plus Rick heeft een website specifiek gericht op puppy’s en niet huisdieren.
Zo had hij er zelf nog niet naar gekeken en dit was wel even een moment van inzicht voor hem. Hij heeft direct alle katten gerelateerde content en banners weggehaald en is weer terug naar de kern van zijn website en doelgroep gegaan:
schattige, fluffige puppy’s 😉
4. De verkeerde producten promoten
Een classic fout van nieuwe affiliates: het promoten van de verkeerde producten. Vaak veroorzaakt door één of een combi van deze redenen.
- Je hebt geen (duidelijke) doelgroep gekozen
- Je probeert maar wat in de hoop op commissies
Punt 1 is in het vorige kopje (nr. 3) besproken. Als je niet weet (of beter gezegd kiest) wie je doelgroep is kun je er soms helemaal naast zitten met het promoten van producten. Zie het voorbeeld van Rick.
Lees ook: welke producten kun je als affiliate promoten?
Misschien vallen bepaalde producten wel binnen dezelfde niche of (product)groep maar voorzien ze niet in de behoefte die voor jouw lezers van toepassing is. Of plaats je deze in de verkeerde content.
Je probeert maar wat in de hoop op commissies
Het scoren van je eerste affiliate commissie kan soms maanden duren. En soms nog langer als je een of meerdere fouten uit dit artikel maakt. En daar duikt de volgende valkuil op: proberen commissies te scoren met de verkeerde producten. Want misschien koopt iemand het wel.
Gaat niet gebeuren en gaat niet werken. Heel misschien scoor je er een commissie mee maar wel ten koste van je lange termijn succes. De oplossing is echter simpel:
Bouw een goede website gericht op een specifieke doelgroep, maak daar epic content voor en promoot de juiste producten. Kost wat tijd qua voorbereiding maar zó scoor je veel sneller en regelmatiger commissies.
5. Bezig houden met onbelangrijke details
Je logo 5 pixels groter maken, de kleuren van je footer wijzigen.. Misschien moet je ook icoontjes toevoegen voor de afwerking?
Vergeet dit. Dit zijn onbelangrijke details die ten koste van je succes gaan. Focus je op wat belangrijk is om resultaat te behalen: het maken van goede content.
Dat is wat telt. Je bezoekers geven er niks om je logo of welke kleuren je website heeft. Zij zoeken naar informatie en oplossingen en dat geef je via content.
6. Geen email lijst opbouwen
Als een bezoeker op je website komt en deze weer weg klikt is de kans groot dat je deze persoon niet meer terugziet. En dus ook niet converteert. En dat is zonde.
Maar.. als iemand zich inschrijft voor je mailing lijst heb je 24/7 de mogelijkheid deze persoon direct te benaderen. En dat heeft je een stuk controle.
Een e-mail lijst is dus onmisbaar voor een online business. Of je nu net start als affiliate of al een lopende business hebt.
Onderschat dit niet en zet direct je mailing lijst op. Al heb je maar 10 inschrijvers. Dat is altijd beter dan 0 😉
7. Meerdere websites tegelijkertijd opzetten
Je ziet overal kansen en de inspiratie vloeit rijkelijk.. Misschien kan ik gelijk een tweede website opzetten!
Doe maar niet.
Klinkt heel verleidelijk maar dit gaat bijna altijd ten koste van je succes. Waarom?
- Omdat je eerst moet ontdekken en ervaren wat werkt en wat niet.
- Zo voorkom je dat je de dingen die je niet goed deed op je 1e website ook op je 2e website verkeerd doet.
- En je moet jouw tijd gaan verdelen over 2 websites waardoor je sneller half werk gaat afleveren.
Start een tweede website dus wanneer je eerste website resultaten behaald. Je weet dan wat werkt en je kunt dit gelijk toepassen op je nieuwe project. Ook kun je in dit geval je volle aandacht op je nieuwe project storten waardoor dit sneller een succes wordt.
8. Alles zelf willen doen
Deze had misschien bovenaan dit lijstje moeten staan. Want dit is een absolute killer voor succes. Hier heb ik me ook jaren schuldig aan gemaakt en achteraf kan ik alleen maar stellen: wat ben ik hier stom mee geweest.
Als je alles zelf wilt doen saboteer je jouw eigen succes. Uitbesteden is de sleutel naar meer vrijheid én sneller succesvol zijn.
Merk je dat het schrijven van teksten toch lastiger is dan verwacht? Besteed het uit. Laat iemand het doen die hier goed in is.
Vind je social media een hel? Betaal iemand om je socials bij te houden.
Richt je vooral op waar je zelf goed in bent. En probeer de rest zoveel mogelijk uit te besteden.
Conclusie: leer van de bovenstaande fouten van affiliates en voorkom ze voor jezelf
Als je je bewust bent van de bovenstaande 8 fouten weet je hoe je deze het beste kunt tackelen. En hoe je hier je voordeel mee kunt doen.
Focus je op de kern, maak een plan van aanpak voor je site, zet een e-mail lijst op en besteed taken uit als je er niet goed (genoeg) in bent. Dat is kort gezegd de sleutel naar een succesvolle affiliate website. 💪